Vervolg 5 okt

6 oktober 2017 - Kashan, Iran

5 oktober 2017 donderdag
Na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijt worden de koffers in de bus geladen en gaan we richting isfahan. Iets na achten vertrekken we en krijgen we uitleg van onze gids arman. De buschauffeur heet? Hij heeft in ieder geval behoorlijk wat  gouden strepen op zijn mouwen en dat geeft dan wel een veilig gevoel. Toch? En er is nog Ali die als manus van alles mee is. Arman legt veel uit over Iran en Ali deelt ondertussen water uit. De regen gaat over in zon en dan wordt het ook meteen goed warm. De uitleg is helaas niet altijd even goed te verstaan ook niet nadat het volume wat wordt opgeschroefd. De temperatuur loopt in  elk geval behoorlijk op en op een gegeven moment vraag ik toch maar even of dat misschien wat minder kan. En dat kan. We komen aan bij een stopplaats en nemen daar allemaal een kop koffie of zo. Peter en Jac knofpen een gesprek aan met menen die er al zitten twee van de dames vragen of ze samen met hen op de foto mogen. En oook dat mag. Dan weer verder in de bus op weg fnaar isfahan. Haagse hoopjes worden afgewisseld met Engelse drop.
Dan is de volgende stop in kashan waar we uitstappen om oude grote huizen te bekijken. Een enkeling koopt nog gedichtenboeken van bekende Iraanse dichters, in het Farsi en Engels. Allemaal weer in de bus en op weg naar de tuinen. Vw bus met koffieverkoop voor €0,15 per kopje. Wel wat goedkoper dan in het hotel met 4 a 5 € per kopje koffie. Na n kort ritje komen we aan bij het restaurant Skywalker star in Kashan. Eten in buffetvorm met voor elk wat wils.
Stadje bezocht
Stuk rijden en moskee bezocht
Daarna nog bij een saffraan winkeltje geweest waar we een demo kregen over saffraan. Saffraanboerderij met familie die oogst en plukt.  Enkelen van ons kochten een paar gram saffraan voor het thuisfront en kregen er ook nog een vijzeltje bij (2). De “boer” was zo vereerd met ons bezoek dat we ook nog allemaal een saffraanknol kregen. Kunnen we thuis gaan kweken! En dan alweer op naar het tweede hotel. Het is nu 18:30 en het begint al behoorlijk donker te worden. Tijdens de rit zie je af en toe
In de verte zie je af en toe lichten van gehuchten, dorpen of steden maar geen details meer. Het is hier echt donker ondanks wat een volle maan lijkt te zijn. Als we Isfahan binnen rijden valt het op hoe druk het verkeer is. En ook hoe chaotisch. Het hotel is netjes en we hebben kamers op de zesde, bovenste, verdieping. Eerst de koffers naar boven en dan weer naar beneden naar het restaurant met daarin een buffet met voor elk wat wils. Koffie na en de ene blijft  causeren en anderen gaan wandelen
Over de prachtige brug. Sommigen gaan wat eerder naar bed en anderen wat later.
Welterusten!

1. Rinus van de Waart:
    6 oktober 2017
    Vooral die saffraan demo lijkt ne Eer interessant. Ik zou wel graag een paar van die knollen willen proberen in m'n tuin. Ik wens julllie nog veel plezier
    Rinus
  2. Pierre:
    6 oktober 2017
    Rinus, we hebben slechts een bolletje meegekregen, dus eerst moeten we zorgvuldig een vermeerderingsprogramma worden gestart
  3. Sjors:
    11 oktober 2017
    Saffraanbollen actie opstarten, nieuwe fundraising