8 oktober 2017

8 oktober 2017 - Shiraz, Iran

8 oktober 2017
Elja gefeliciteerd met haar verjaardag! 21... Net voordat het in Iran twaalf uur werd... Maar anders wordt het door het tijdsverschil ook wel heel lastig.
Al vroeg wakker door bladblazers en verkeer. Lekker douchen en dan op naar het ontbijt. Dat is weer goed verzorgd en de rij bij de koffie is net als anders lang. Maar met slechts een “bonen”machine is dat ook niet zo vreemd. Als Sjors aanschuift krijgen we te horen dat hij last heeft van zijn maag/ingewanden, waarschijnlijk door het eten van gisteren. Iedereen biedt hem volgens mij wel iets aan om dat te verlichten. Zijn ontbijt bestaat uit cola. Weer terug op de kamer pak ik de twee blikken cola en neem die voor hem mee naar beneden. Als we met z’n allen in de bus zitten gaan we langzaam, want druk, de stad uit. Dan komen we aan bij de snelweg en moet onze chauffeur een papier bij de politie laten stempelend zodat zijn rijtijden en snelheid gecontroleerd kunnen worden. Hij mag blijkbaar niet langer dan acht/negen uur aan een stuk rijden en hierdoor kunnen ze dat dus controleren.. ook is er blijkbaar een camera die in de gaten houdt dat hij. niet op de snelste baan rijdt met de bus want ook dat mag dus niet. Rond half acht vertrokken en rond half elf pauze om te plassen, koffie of bijvoorbeeld pistache nootjes te kopen ik kocht een halve kilo gezouten en gebrand en een halve kilo “rauwe”. Geld gewisseld, twintig euro en kreeg 350000 irr. En nog een  briefje van 50 Tuman.
Omgerekend kreeg ik voor 12,76 EUR 1 kilo noten. De lunch hebben we in minder dan een kwartier gedaan , groepsrecord! Buffetvorm en lekker met deze keer ook rundvlees.  Cees en Sjors zijn niet zo lekker en eten niet. Dan naar de graftombe van Cyrus de grote. De volgende stop is de vier kruizen van...
En dan op weg naar Persepolis, eindelijk!  Grootse entree waar ook de sjah ooit zijn 30 miljoen kostende feest heeft gehouden en waar prins Bernhard akte de présence gaf.! Het is een indrukwekkend monument waar enorm veel te zien is. De uitleg van Arman is goed en uitgebreid. Veel, heel veel foto’s gemaakt. Dan worden er nog boeken ingekocht, 16 stuks, voor ieder een. Prijs wordt nog lager dan in het begin bedongen. Afspraak is om ieder zijn of  haar naam er in te laten schrijven als herinnering. Nog een kopje koffie en dan op weg naar Shiraz, een klein uurtje rijden. Elja nog gebeld en gefeliciteerd. Hotel voor een nacht en dan met het vliegtuig naar Teheran... bij het hotel
Aangekomen gaat Roel snel douchen en ik wat zaken uitpakken en opladers klaarzetten. Tevens proberen of je met een normaal pasje de stroom op de kamer aan kunt houden maar dat werkt niet. Dan naar de lobby waar de rest ook langzaam binnen druppelt. Het is een klein kwartiertje rijden en dan komen we bij een mooi hotel waar we een traditioneel gerecht krijgen. Het is een hele ceremonie maar wel erg lekker. Om half tien rijden we terug naar het hotel. Een aantal
Van de groep gaat naar de coffeshop van het hotel en een aantal anderen wat wandelen. De groep
Die gaat wandelen komt uit bij een heuse kermis met daarop niet alleen attracties maar ook een aantal boekenmarkten. Boeken die voor ons verkeerd om liggen maar dat hoort zo want ze beginnen hier achteraan in het boek, voor ons althans, en van rechts naar links. Het is nog druk in het park, mensen eten er of socializen er. Als we terug lopen gaan we met de roltrap die aan onze kant niet werkt omhoog en steken zonde weg over. Aan de andere kant kijken we bij een soort groentewinkel/ ijs en drank verkoper even maat wat voetbalbeelden. Dan terug naar het hotel en dat nog even onderzoeken. Bovens zouden op twee verschillende verdiepingen een Italiaans en een Chinees restaurant zitten. Die zitten er echter niet meer. Beide verdiepingen zijn donker en leeg. Het zin ook niet veel
Meer dan relatief kleine kruipruimtes waar je niet zou wel veel tafeltjes kwijt kunt. Dan weer de lift in en naar de slaapkamer. Welterusten!

1. Elja:
    9 oktober 2017
    Dankjewel voor de felicitatie!