Een nieuwe dag in Isfan

7 oktober 2017 - Isfahan, Iran

Vanmorgen weer vroeg op pad. Allereerst naar de jameh mosque, dwz de belangrijkste in gebruik zijnde moskee. We werden afgezet op een soort ondergrondse rotonde waar we getuigen waren van de dagelijkse chaos in het verkeer. In de moskee kregen we weer goede uitleg van Armand, die vertelde over de geschiedenis van deze oude moskee met Mongoolse invloeden. Daarna volgde de universiteit, waar de professor slechts een handje vol geinteresseerden had verwacht. Dit gaf mooi de gelegenheid een open gesprek te voeren over de universiteit, en het onderwijs in Iran. Iran kent maar liefst ruim 2900 universiteiten en colleges. Slechts weinig afgestudeerden hebben kans op een baan op niveau, maar een zeker zo belangrijke reden om te studeren is de kans op het vinden van een geschikte partner. Enkele studenten kwamen hun persoonlijke verhaal vertellen, waarbij opviel dat zeker de vrouwelijke studenten hun mannetje stonden. Eenmaal buiten wilden nog wel meer studenten een praatje maken, en werd maar weer eens het beeld bevestigd dat Iraniers zeer open, vriendelijk en gastvrij zijn. Kortom dit bezoek nam het laatste restje vooroordelen definitief weg. Aansluitend had Armand weer geregeld dat we naast de gebruikelijke salade vooraf, weer iets lekkers (een soort vissticks en kipsandwich wat niets met brood heeft te maken). Daarna naar de Armeense wijk, waar opvallend een andere sfeer hing dan in de rest van de stad. Dit maal was het een kerk waar een bezoek aan werd gebracht, maar zeker niet minder mooi. En een museum over de Armeense geschiedenis. En wederom was het om 16.00 u tijd voor een kopje koffie. Als afsluiter het muziek museum, waar naast de vele lokale instrumenten werd afgesloten met een prachtig concert. Die gaan we in juni in Nederland terugzien.